Plan roczny

Roczny Plan Pracy Przedszkola w Chechle.

Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022. Roczny plan pracy uwzględnia kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2022/2023.

Zawartość planu:

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji;
  2.  Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej;
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej;
  5. Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023;
  6. Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030;
  7. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych;
  8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”;
  9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022, wnioski z nadzoru pedagogicznego 2021/2022.

  1. Przez cały rok szkolny w przedszkolu odbyło się wiele działań, które służą rozwojowi dzieci. Nauczycielki zachęcały dzieci do aktywności  i samodzielności m.in. poprzez ciekawe zajęcia dostosowane do ich potrzeb i możliwości tj. udział w projektach i programach ogólnopolskich, zajęciach dodatkowych, wycieczkach, konkursach. Podczas pobytu dziecka w przedszkolu prowadzono obserwacje, a rodzice otrzymywali informację jak ukierunkować wspomaganie rozwoju dziecka i na co zwrócić szczególną uwagę.  Z dziećmi prowadzone były ćwiczenia doskonalące wybrane sfery, proponowane były dodatkowe prace wspomagające ich rozwój.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była wszystkim dzieciom, które jej potrzebowały.
  • Współpraca przedszkola z rodzicami i podmiotami działającymi w środowisku lokalnym wpłynęła zdecydowanie na rozwój dzieci.  Przedszkole przez cały rok podejmowało wiele form współpracy. Zakres tej współpracy był szeroki i obejmował instytucje o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, profilaktycznym, kulturowo-artystycznym i społecznym.  Rodzice przez cały rok współpracowali z przedszkolem na rzecz wzajemnego rozwoju, mieli możliwość włączania się w różne działania przedszkola tj. uczestnictwo w imprezach, uroczystościach przedszkolnych, pomoc w ich organizacji.
  • Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola wykazała Prawidłowość prowadzenia dokumentacji pedagogicznej. Nauczyciele prawidłowo dokonują wpisów do dziennika zajęć. Nauczyciele grup prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne. Zapisy w dziennikach zajęć przedszkola potwierdzają udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej prac. Nauczyciele, rodzice i personel przedszkola przestrzegają procedur dotyczących bezpieczeństwa epidemiologicznego. Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności przedszkola wykazała, że realizacja podstawy programowej przebiegała systematycznie. Przyjęty zestaw programów był realizowany zgodnie z założeniami w poszczególnych grupach wiekowych. Analiza wykazała realizację wszystkich obszarów podstawy programowej w równym stopniu.  W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci zachowane zostały proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym. Wyznaczone cele realizowane były we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej.
 I. Obszar : Opieka , wychowanie , edukacja.   Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.       Doskonalenie systemu wychowawczego i
kształtowanie
inteligencji
emocjonalnej
dzieci
                                                          Tworzenie warunków do rozwoju samodzielności i kreatywności dzieci.                            Promocja zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych u dzieci.                                                                          Nabywanie wiadomości i umiejętności. Wyzwalanie aktywności poznawczej.
1.Planowanie procesów wspomagania rozwoju i edukacji przez nauczycieli z
wykorzystaniem przyjętych programów, orzeczeń i opinii z poradni psychologiczno- pedagogicznej (plany miesięczne z uwzględnieniem potrzeb dzieci)
2. Analiza problemów, trudności edukacyjnych oraz sukcesów dzieci, ustalenie wniosków i sposobu realizacji (arkusz obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej).

  1.        Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w salach. 2.         Prowadzenie zajęć kształtujących postawy ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji 3.         Gromadzenie literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania, a także materiału do kształtowania inteligencji emocjonalnej – powielenie i przekazanie do grup. 4.         Realizacja programu własnego – bajko terapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania 5.         Nauka rozwiązywania konfliktów poprzez negocjowanie. 6.         Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na zebraniu zespołu w celu ustalenia działań i profilaktyki. 7.         Uczenie dzieci radzenia sobie z emocjami, stresem, napięciem, lękiem poprzez działanie kształtujące odporność emocjonalną. 8.         Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, rozumienie potrzeb innych, sprawiedliwość, odpowiedzialność. 9.         Udział dzieci w organizacji uroczystości szkolnych, środowiskowych. 10.       Udział dzieci, nauczycieli i rodziców w akcjach charytatywnych. Klub małego wolontariusza. 11.       Realizacja dodatkowych projektów edukacyjnych. 12.       Poznanie polskiej i europejskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. ( zorganizowanie wycieczek, apelu z okazji 11 listopada, gazetki wspomagające zapoznanie z polską oraz regionalną kulturą, itp.)                 1. Organizowanie warunków sprzyjających bezstresowej adaptacji dzieci przyjętych do przedszkola. 2.    Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci. Przygotowanie w salach tematycznych kącików zainteresowań: Przyrodniczego, Czytelniczego, Muzycznego. 3. Podczas realizacji tematów kompleksowych – organizacja kącików do zabaw tematycznych (o ile tematyka na to pozwala) oraz wystaw książek – zakupionych w ramach programu czytelniczego. 4. Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych. 5. Systematyczna realizacja konsultacji dla dzieci i rodziców. 6. Organizacja wycieczek z uwzględnieniem miejsc historycznych, kulturalnych. 7. Prowadzenie kół zainteresowania.       Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w przedszkolui poza nim: w ogrodzie przedszkolnym, na spacerach, wycieczkach. Przestrzeganie przepisów BHP i Przeciwpożarowych oraz przepisów ruchu drogowego: – Jestem bezpieczny w przedszkolu, w domu, na ulicy” – spotkania w przedszkolu z policjantem. – Bezpieczna zabawa w przedszkolu: Codzienna realizacja zabaw ruchowych.  Zasady bezpiecznej wspólnej zabawy. Stosowanie się do regulaminów, procedur obowiązujących w placówce. – Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci z przedszkola we współpracy ze strażą pożarną.   Higiena osobista i zdrowy, aktywny styl życia: – Kształtowanie nawyków higienicznych u dzieci, bloki tematyczne dotyczące higieny. – W miarę możliwości spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką i stomatologiem, tematy związane ze zdrowym stylem życia. – Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków: sałatki owocowe, warzywne, szaszłyki owocowe, kolorowe kanapki, soki owocowe, itp. – przeprowadzenie zajęć ruchowych przy muzyce oraz   metodami twórczymi i aktywnymi; – Udział w Ogólnopolskiej akcji Zdrowo i Sportowo – akcja skierowana do przedszkoli oraz szkół podstawowych. Jej celem jest aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia – pokazanie dzieciom jak ważne jest uprawianie sportu, ile przynosi radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy.
Akcja Zdrowo i Sportowo, to również tematy związane z odżywianiem
i odpoczynkiem – zdrowe nawyki trwają przez całe życie.          3. Innowacja pedagogiczna- AKCJA NOS, ma na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem, upowszechnianie wiedzy na temat prawidłowego toru oddechowego i jego wpływie na zdrowie; wdrażanie zdrowych nawyków u dzieci, w tym umiejętności samodzielnego oczyszczania nosa; SEPLUŚ– Projekt terapii seplenienia międzyzębowego. Podstawowym założeniem projektu jest nauka prawidłowego toru oddechowego w spoczynku oraz nauka prawidłowej pozycji języka w jamie ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym.   1. Urządzenie kącików książek w każdej grupie – systematyczna zmiana księgozbioru, zakup książek z programu czytelniczego. 2. Realizacja innowacji „Mali przyjaciele przyrody” Celem innowacji jest zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności oraz podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania aktywnych metod z elementami doświadczania, obserwowania czy eksperymentowania. 3. Udział w programach: – Ogólnopolski projekt: CO SŁONKO WIDZIAŁO- NA DZIECIĘCE KŁOPOTY BRZECHWA. Założeniem projektu jest wprowadzenie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, a także promowanie czytelnictwa, literatury polskich autorów, wzbogacenie wiedzy i słownictwa (wszystkie grupy). – Ogólnopolski projekt edukacyjny „ DOTKNIJ, POCZUJ, ZOBACZ”. Założeniem projektu jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. Ważnym elementem i celem jest integracja zespołu, grupy oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie, oraz niwelowanie napięć emocjonalnych. – Ogólnopolska akcja uświadamiająca „KOCHAM SŁYSZEĆ”- prowadzona w całym przedszkolu. Głównym celem jest poznanie przez dzieci funkcjonowania zmysłu słuchu; poznanie znaczenia zmysłu słuchu. Najważniejszym założeniem jest uwrażliwienie na potrzeby dzieci i dorosłych z niedosłuchami 4. Umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką teatralną na terenie przedszkola. 5. Nawiązanie kontaktu z Gminną Biblioteką w Kluczach  
II Obszar: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych według przyjętych narzędzi. Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej i ustalenie listy dzieci do wspomagania i korygowania rozwoju. Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Realizacja zasady indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych. Realizacja zajęć z pomocy pychologiczno – pedagogicznej – logopedia, terapia ręki, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne. Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi. Współpraca  z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Konsultacje dla dzieci i rodziców – każdy nauczyciel.  Konsultacje i zajęcia z Psychologiem.
III. Obszar: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku. Organizacja wydarzeń przedszkolnych środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi. Promocja przedszkola i system obiegu informacji.   Działania na rzecz środowiska społecznego. Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci.   Współpraca z instytucjami i innymi podmiotami środowiska. 1. Kalendarz imprez przedszkolnych w załączniku.  Wydarzenia przedszkolne tj. spotkania, udział dzieci w uroczystościach lokalnych, konkursach, przeglądach, turniejach, festiwalach     2.Organizacja udziału w konkursach zewnętrznych wg ofert. Informacja o przedszkolu w prasie, na portalach  internetowych.       3.Udział w akcjach charytatywnych.     4.Organizacja zebrań z rodzicami . Powołanie trójek grupowych, oraz rady rodziców przedszkola. Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców.       Współpraca z PPP w Olkuszu, z biblioteką Miejską w Olkuszu  

Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023:

Wydarzenia i imprezy mogą ulec modyfikacji w trakcie roku szkolnego.

WRZESIEŃ

  • Dzień Przedszkolaka
  • Dzień Chłopaka
  • Owocowo-warzywny Dzień Przedszkolaka.
  • Wizyta policjanta w przedszkolu.
  • Wycieczka do teatru na przedstawienie „ Dorotka w tęczy”

PAŹDZIERNIK

  • Dzień muzyki – 1 pazdziernik
  • Dzień Edukacji 14.10
  • Światowy Dzień Mycia Rąk.
  • Teatrzyk w przedszkolu – 18.10
  • Występ iluzjonisty – 27.10
  •  

LISTOPAD

  • Dzień zdrowego jedzenia 8.11
  • Święto odzyskania Niepodległości – apel 11.11
  • Dzień Pluszowego Misia.
  • Bal Andrzejkowy.

GRUDZIEŃ

  • Wizyta Św. Mikołaja w przedszkolu.
  • Warsztaty z Rodzicami – tworzenie ozdób choinkowych.
  • Bożonarodzeniowa impreza lokalna
  •  

STYCZEŃ

  • Dzień śniegu – 16.01
  • Bal karnawałowy.
  • Dzieci Seniorom – spotkanie z Seniorami
  •  

LUTY

  • Walentynki
  • Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny pt. „Wielkie dzieła małych twórców”
  •  

MARZEC 

  • Dzień kobiet
  • Teatrzyk w przedszkolu.
  • Wiosenny koncert – dzieci ze szkoły.
  • Dzień matematyki – konkurs przedszkolny na zdjęcie związane z matematyką w codziennym życiu.

KWIECIEŃ

  • „Dzień Książki dla Dzieci”
  • „Dzień Ziemi” – akcja sprzątania świata.
  • Warsztaty wielkanocne

MAJ

  • Dzień Bibliotekarza
  • Spotkanie z leśnikiem.
  • Przedszkolny konkurs recytatorski.

CZERWIEC

  • Rodzinny Piknik Sportowy
  • Zakończenie roku przedszkolnego i pożegnanie Starszaków.

PONADTO:

  • Nasze urodziny – cały rok wg kalendarza urodzin.
  • Konsultacje, spotkania z rodzicami.
  • „Rodzice czytają dzieciom”.
  • Dni tematyczne.
  • Spacery i wycieczki po naszej miejscowości.

Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi

Lp. Zadanie dodatkowe Nazwisko i imię nauczyciela
1 Aktualizacja strony internetowej przedszkola Ksenia Kaziród, Dorota Kurowska
2. Dekoracja holu Wszyscy nauczyciele: Jesień –  Ksenia Kaziród, zima – M.Mogiła ,
wiosna A. Porębska, lato Dorota Kurowska
3. Kącik dla rodziców Aleksandra Porębska, wychowawcy: Ksenia Kaziród, Dorota Kurowska
4. Protokoły rady pedagogicznej Wg kolejności

7. Zespoły zadaniowe nauczycieli

Lp. Nazwa zespołu Skład zespołu
1. Zespół wychowawczy Przewodniczący – Ksenia Kaziród, wychowawcy
2. Zespół do zmian w statucie Przewodniczący – Aleksandra Porębska, członek Dorota Kurowska