Oferta edukacyjna w roku szkolnym 2022/2023
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
Przedszkolny zestaw programów dopuszczonych do użytku przez Dyrektora Przedszkola w Chechle:
- Program wychowania przedszkolnego ” Drużyna marzeń” WSiP
- Program nauczania religii rzymskokatolickiej „Kochamy dobrego Boga”
- Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
PROGRAMY, PROJEKTY, INNOWACJE:
Ogólnopolski projekt: „CO SŁONKO WIDZIAŁO – NA DZIECIĘCE KŁOPOTY BRZECHWA”.
Założeniem projektu jest wprowadzenie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, a także promowanie czytelnictwa, literatury polskich autorów, wzbogacenie wiedzy i słownictwa.
Ogólnopolski projekt edukacyjny „ DOTKNIJ, POCZUJ, ZOBACZ”.
Założeniem projektu jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. Ważnym elementem i celem jest integracja zespołu, rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz niwelowanie napięć emocjonalnych.
Ogólnopolska akcja uświadamiająca „KOCHAM SŁYSZEĆ”.
Głównym celem jest poznanie przez dzieci znaczenia oraz funkcjonowania zmysłu słuchu. Najważniejszym założeniem jest uwrażliwienie na potrzeby dzieci i dorosłych z niedosłuchami.
„SEPLUŚ” – projekt terapii seplenienia międzyzębowego.
Podstawowym założeniem projektu jest nauka prawidłowego toru oddechowego w spoczynku oraz nauka prawidłowej pozycji języka w jamie ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Ważnym celem jest zaangażowanie rodziców do świadomej i systematycznej pracy terapeutycznej z dzieckiem.
Ogólnopolska akcja „ZDROWO I SPORTOWO” to akcja skierowana do przedszkoli oraz szkół podstawowych. Jej głównym celem jest aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia – pokazanie dzieciom jak ważne jest uprawianie sportu, ile przynosi radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Akcja Zdrowo i Sportowo, to również tematy związane z odżywianiem i odpoczynkiem – zdrowe nawyki trwają przez całe życie. Akcja zachęca do zmiany zachowania nie tylko dziecka, ale całej rodziny czy placówki edukacyjnej – najskuteczniejszą metodą nauki dziecka, jest pokazanie mu dobrego modelu – zdrowego i aktywnego, bo aktywne dzieci to zdrowsi dorośli.
Innowacja pedagogiczna „Akcja nos” ma na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem, upowszechnianie wiedzy na temat prawidłowego toru oddechowego i jego wpływie na zdrowie; wdrażanie zdrowych nawyków u dzieci, w tym umiejętności samodzielnego oczyszczania nosa.
Innowacja pedagogiczna „Mali przyjaciele przyrody”.
Głównym celem innowacji jest zbliżenie dziecka do świata przyrody poprzez dostrzeganie jego piękna, nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą, rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za jakość życia na Ziemi.
Program własny: „Na nasze kłopoty, w bajce znajdę środek złoty” adresowany jest do dzieci 5-6 letnich
z Przedszkola w Chechle. Na realizację programu przewidziano jedno spotkanie w tygodniu. Analizowane utwory to bajki, baśnie oraz bajki terapeutyczne a wśród nich: bajki psychoedukacyjne, psychoterapeutyczne oraz relaksacyjne.
Bajki te pomagać będą nazwać lęki, w sposób wyobrażeniowy przedstawić trudne sytuacje, podpowiedzą strategie radzenia sobie w różnym otoczeniu. Dzieci poprzez takie działania zaczną rozumieć swoje i innych zachowania. Czytając czy opowiadając bajki dotyczące różnych trudnych sytuacji życiowych wspieramy w sposób niedyrektywny (dajemy wskazówki), obrazujemy różne sposoby rozumienia jednej i tej samej sytuacji, przedstawiamy wielość sposobów reagowania a wzory zachowania , jakie wybierze dziecko zależą wyłącznie od niego. Opracowując program dokonano wyboru tekstów dostosowanych do wieku dziecka.
Głównym założeniem programu jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwoju zarówno w relacjach z rówieśnikami, jak i dorosłymi oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
HARMONOGRAM KONSULTACJI 2023-2024
Imię i nazwisko | Dni tygodnia | godziny |
Aleksandra Porębska | czwartek | 12.30-13.30 |
Dorota Kurowska | środa | 12.00-13.00 |
Maria Stachowicz | piątek | 9.00-10.00 |
Ksenia Kaziród | wtorek | 13.00 -14.00 |
Joanna Zielińska | pierwszy wtorek miesiąca | 16.15 – 17.15 |
Magdalena Palska | poniedziałek | 13.30 -14.30 |
Paweł Feledyk | Pierwszy piątek miesiąca | 12.25-13.25 |
Religia
zajęcia odbywają się we wtorek i czwartek
– prowadzi P. Magdalena Palska
wtorek
– grupa starszaków 13.30 – 14.00
czwartek
– grupa starszaków 13.00 – 13.30
– grupa średniaków w godzinach 12.30 – 13.00
Język angielski
zajęcia odbywają się we wtorki i środy
– prowadzi P. Paweł Feledyk
wtorek
– grupa starszaków 14.00 – 14.30
– grupa średniaków 13.30 – 14.00
środa
– grupa starszaków 14.00 – 14.30
– grupa średniaków 13.30 – 14.00
Rewalidacja
Fizjoterapia- Wioletta Kurzawa
poniedziałek – wg planu
Terapia ręki- Agnieszka Jurczyk- Szatan
czwartek- wg planu
Zajęcia emocjonalno- społeczne
Prowadzi: Dorota Kurowska
piątek 8.30 – 9.00
Logopedia
Prowadzi: Dorota Kurowska
środa – wg planu
czwartek 13.00-13.30
Terapia pegiczna
Prowadzi: Dorota Kurowska
środa 10.30-11.00
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie grupowej. Liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 dzieci. Staramy się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracamy na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzimy rozmowy indywidualne z dziećmi, organizujemy zabawy, inscenizacje na podstawie tekstów literackich oraz aktywność plastyczną. Stymulujemy i wspieramy, inicjujemy rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.
Metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk:
- elementy Metody Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona
- muzykoterapia
- bajkoterapia
- wybrane techniki relaksacyjne
- ćwiczenia grafomotoryczne M.Bogdanowicz
- „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- elementy Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne
- elementy metody Pedagogiki Zabawy
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny
- stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
- eliminowanie niepowodzeń szkolnych poprzez różne techniki
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji
Terapia logopedyczna
Wiek przedszkolny jest etapem rozwoju dzieci, w którym mowa bogaci się i doskonali pod względem treściowym jak i formalnym.
Mowa umożliwia precyzyjną komunikację, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii i uczuć. Komunikacja werbalna stanowi bowiem podstawę nawiązywania kontaktów z otoczeniem, a ilości i jakości tych kontaktów, decyduje o poziomie rozwoju funkcji poznawczych i umiejętności społecznych.
Najczęściej występującą u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym grupę wad stanowią wady artykulacyjne określone mianem dyslalii.
Dyslalie to nieprawidłowości w realizacji jednej głoski i kilku głosek lub niemal wszystkich (bełkot). Zachowane są rytm, melodia i akcent, ale mowa jest mało zrozumiała.
U dzieci w wieku przedszkolnym najczęstszymi wadami artykulacyjnymi są sygmatyzm, rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm. Stwierdza się również przypadki mowy bezdźwięcznej, opóźnionego rozwoju mowy oraz niepłynność mówienia. Wady te występują u dzieci pojedynczo lub jako wady złożone (np. rotacyzm i sygmatyzm).
Wymowa dziecka w wieku kończącego edukację przedszkolną powinna być poprawna pod względem artykulacyjnym. Wszystkie głoski języka polskiego powinny być wymawiane czysto, wyraźnie, dokładnie i swobodnie.
Terapia logopedyczna to całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usuniecie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.
Terapię logopedyczną na terenie naszego przedszkola prowadzimy w formie grupowej. Liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 dzieci. Staramy się stworzyć dzieciom z wadami mowy możliwość wszechstronnego rozwoju.
Cel główny prowadzonej terapii logopedycznej:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej
- usprawnianie podstawowych funkcji aparatu mowy (oddechu, fonacji i artykulacji oraz ich koordynacji)
- wykształcenie umiejętności poprawnej artykulacji wszystkich głosek
- przygotowanie do podjęcia nauki czytania i pisania
Do zadań logopedy należy:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań
przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju
językowego dzieci;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla
uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w
zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń
poprzez ćwiczenia
logopedyczne
a) ćwiczenia oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy,
ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej,
ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i
umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią
wypowiedzi.
b) Ćwiczenia głosowe: właściwej tonacji, ćwiczenie
umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia
głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
c)
Ćwiczenia słuchowe usprawnianie odbioru bodźców akustycznych,
rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu,
rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych.
d) Ćwiczenia
artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów
mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich w poprawnej
realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek
z nasileniem głoski ćwiczonej.
e) Ćwiczenia leksykalne
rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych,
opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi
na pytania, gry i zabawy ortofoniczne.
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
5) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola
6) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.