Roczny Plan Pracy Przedszkola w Chechle.
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022. Roczny plan pracy uwzględnia kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2022/2023.
Zawartość planu:
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji;
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży;
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej;
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej;
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023;
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030;
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych;
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”;
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022, wnioski z nadzoru pedagogicznego 2021/2022.
- Przez cały rok szkolny w przedszkolu odbyło się wiele działań, które służą rozwojowi dzieci. Nauczycielki zachęcały dzieci do aktywności i samodzielności m.in. poprzez ciekawe zajęcia dostosowane do ich potrzeb i możliwości tj. udział w projektach i programach ogólnopolskich, zajęciach dodatkowych, wycieczkach, konkursach. Podczas pobytu dziecka w przedszkolu prowadzono obserwacje, a rodzice otrzymywali informację jak ukierunkować wspomaganie rozwoju dziecka i na co zwrócić szczególną uwagę. Z dziećmi prowadzone były ćwiczenia doskonalące wybrane sfery, proponowane były dodatkowe prace wspomagające ich rozwój. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była wszystkim dzieciom, które jej potrzebowały.
- Współpraca przedszkola z rodzicami i podmiotami działającymi w środowisku lokalnym wpłynęła zdecydowanie na rozwój dzieci. Przedszkole przez cały rok podejmowało wiele form współpracy. Zakres tej współpracy był szeroki i obejmował instytucje o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, profilaktycznym, kulturowo-artystycznym i społecznym. Rodzice przez cały rok współpracowali z przedszkolem na rzecz wzajemnego rozwoju, mieli możliwość włączania się w różne działania przedszkola tj. uczestnictwo w imprezach, uroczystościach przedszkolnych, pomoc w ich organizacji.
- Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola wykazała Prawidłowość prowadzenia dokumentacji pedagogicznej. Nauczyciele prawidłowo dokonują wpisów do dziennika zajęć. Nauczyciele grup prowadzą i dokumentują obserwacje pedagogiczne. Zapisy w dziennikach zajęć przedszkola potwierdzają udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas bieżącej prac. Nauczyciele, rodzice i personel przedszkola przestrzegają procedur dotyczących bezpieczeństwa epidemiologicznego. Kontrola przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności przedszkola wykazała, że realizacja podstawy programowej przebiegała systematycznie. Przyjęty zestaw programów był realizowany zgodnie z założeniami w poszczególnych grupach wiekowych. Analiza wykazała realizację wszystkich obszarów podstawy programowej w równym stopniu. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci zachowane zostały proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym. Wyznaczone cele realizowane były we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej.
I. Obszar : Opieka , wychowanie , edukacja. |
Organizacja procesów
wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.
Doskonalenie systemu
wychowawczego i
kształtowanie inteligencji emocjonalnej dzieci Tworzenie warunków do rozwoju samodzielności i kreatywności dzieci. Promocja zdrowia, bezpieczeństwa i aktywności ruchowej. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych u dzieci. Nabywanie wiadomości i umiejętności. Wyzwalanie aktywności poznawczej. | 1.Planowanie procesów wspomagania rozwoju i edukacji przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych programów, orzeczeń i opinii z poradni psychologiczno- pedagogicznej (plany miesięczne z uwzględnieniem potrzeb dzieci) 2. Analiza problemów, trudności edukacyjnych oraz sukcesów dzieci, ustalenie wniosków i sposobu realizacji (arkusz obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej). 1. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania – przygotowanie formy graficznej w salach. 2. Prowadzenie zajęć kształtujących postawy ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji 3. Gromadzenie literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania, a także materiału do kształtowania inteligencji emocjonalnej – powielenie i przekazanie do grup. 4. Realizacja programu własnego – bajko terapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania 5. Nauka rozwiązywania konfliktów poprzez negocjowanie. 6. Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na zebraniu zespołu w celu ustalenia działań i profilaktyki. 7. Uczenie dzieci radzenia sobie z emocjami, stresem, napięciem, lękiem poprzez działanie kształtujące odporność emocjonalną. 8. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, rozumienie potrzeb innych, sprawiedliwość, odpowiedzialność. 9. Udział dzieci w organizacji uroczystości szkolnych, środowiskowych. 10. Udział dzieci, nauczycieli i rodziców w akcjach charytatywnych. Klub małego wolontariusza. 11. Realizacja dodatkowych projektów edukacyjnych. 12. Poznanie polskiej i europejskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. ( zorganizowanie wycieczek, apelu z okazji 11 listopada, gazetki wspomagające zapoznanie z polską oraz regionalną kulturą, itp.) 1. Organizowanie warunków sprzyjających bezstresowej adaptacji dzieci przyjętych do przedszkola. 2. Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci. Przygotowanie w salach tematycznych kącików zainteresowań: Przyrodniczego, Czytelniczego, Muzycznego. 3. Podczas realizacji tematów kompleksowych – organizacja kącików do zabaw tematycznych (o ile tematyka na to pozwala) oraz wystaw książek – zakupionych w ramach programu czytelniczego. 4. Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych. 5. Systematyczna realizacja konsultacji dla dzieci i rodziców. 6. Organizacja wycieczek z uwzględnieniem miejsc historycznych, kulturalnych. 7. Prowadzenie kół zainteresowania. Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w przedszkolui poza nim: w ogrodzie przedszkolnym, na spacerach, wycieczkach. Przestrzeganie przepisów BHP i Przeciwpożarowych oraz przepisów ruchu drogowego: – Jestem bezpieczny w przedszkolu, w domu, na ulicy” – spotkania w przedszkolu z policjantem. – Bezpieczna zabawa w przedszkolu: Codzienna realizacja zabaw ruchowych. Zasady bezpiecznej wspólnej zabawy. Stosowanie się do regulaminów, procedur obowiązujących w placówce. – Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci z przedszkola we współpracy ze strażą pożarną. Higiena osobista i zdrowy, aktywny styl życia: – Kształtowanie nawyków higienicznych u dzieci, bloki tematyczne dotyczące higieny. – W miarę możliwości spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką i stomatologiem, tematy związane ze zdrowym stylem życia. – Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków: sałatki owocowe, warzywne, szaszłyki owocowe, kolorowe kanapki, soki owocowe, itp. – przeprowadzenie zajęć ruchowych przy muzyce oraz metodami twórczymi i aktywnymi; – Udział w Ogólnopolskiej akcji Zdrowo i Sportowo – akcja skierowana do przedszkoli oraz szkół podstawowych. Jej celem jest aktywizacja ruchowa dzieci do 10 roku życia – pokazanie dzieciom jak ważne jest uprawianie sportu, ile przynosi radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Akcja Zdrowo i Sportowo, to również tematy związane z odżywianiem i odpoczynkiem – zdrowe nawyki trwają przez całe życie. 3. Innowacja pedagogiczna- AKCJA NOS, ma na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem, upowszechnianie wiedzy na temat prawidłowego toru oddechowego i jego wpływie na zdrowie; wdrażanie zdrowych nawyków u dzieci, w tym umiejętności samodzielnego oczyszczania nosa; SEPLUŚ– Projekt terapii seplenienia międzyzębowego. Podstawowym założeniem projektu jest nauka prawidłowego toru oddechowego w spoczynku oraz nauka prawidłowej pozycji języka w jamie ustnej u dzieci w wieku przedszkolnym. 1. Urządzenie kącików książek w każdej grupie – systematyczna zmiana księgozbioru, zakup książek z programu czytelniczego. 2. Realizacja innowacji „Mali przyjaciele przyrody” Celem innowacji jest zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności oraz podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania aktywnych metod z elementami doświadczania, obserwowania czy eksperymentowania. 3. Udział w programach: – Ogólnopolski projekt: CO SŁONKO WIDZIAŁO- NA DZIECIĘCE KŁOPOTY BRZECHWA. Założeniem projektu jest wprowadzenie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, a także promowanie czytelnictwa, literatury polskich autorów, wzbogacenie wiedzy i słownictwa (wszystkie grupy). – Ogólnopolski projekt edukacyjny „ DOTKNIJ, POCZUJ, ZOBACZ”. Założeniem projektu jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. Ważnym elementem i celem jest integracja zespołu, grupy oraz rozwijanie umiejętności pracy w grupie, oraz niwelowanie napięć emocjonalnych. – Ogólnopolska akcja uświadamiająca „KOCHAM SŁYSZEĆ”- prowadzona w całym przedszkolu. Głównym celem jest poznanie przez dzieci funkcjonowania zmysłu słuchu; poznanie znaczenia zmysłu słuchu. Najważniejszym założeniem jest uwrażliwienie na potrzeby dzieci i dorosłych z niedosłuchami 4. Umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką teatralną na terenie przedszkola. 5. Nawiązanie kontaktu z Gminną Biblioteką w Kluczach |
II Obszar: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka. | Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. | Prowadzenie obserwacji pedagogicznych według przyjętych narzędzi. Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej i ustalenie listy dzieci do wspomagania i korygowania rozwoju. Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Realizacja zasady indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych. Realizacja zajęć z pomocy pychologiczno – pedagogicznej – logopedia, terapia ręki, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne. Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Konsultacje dla dzieci i rodziców – każdy nauczyciel. Konsultacje i zajęcia z Psychologiem. |
III. Obszar: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku. | Organizacja wydarzeń przedszkolnych środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi. Promocja przedszkola i system obiegu informacji. Działania na rzecz środowiska społecznego. Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci. Współpraca z instytucjami i innymi podmiotami środowiska. | 1. Kalendarz imprez przedszkolnych w załączniku. Wydarzenia przedszkolne tj. spotkania, udział dzieci w uroczystościach lokalnych, konkursach, przeglądach, turniejach, festiwalach 2.Organizacja udziału w konkursach zewnętrznych wg ofert. Informacja o przedszkolu w prasie, na portalach internetowych. 3.Udział w akcjach charytatywnych. 4.Organizacja zebrań z rodzicami . Powołanie trójek grupowych, oraz rady rodziców przedszkola. Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców. Współpraca z PPP w Olkuszu, z biblioteką Miejską w Olkuszu |
Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023:
Wydarzenia i imprezy mogą ulec modyfikacji w trakcie roku szkolnego.
WRZESIEŃ
- Dzień Przedszkolaka
- Dzień Chłopaka
- Owocowo-warzywny Dzień Przedszkolaka.
- Wizyta policjanta w przedszkolu.
- Wycieczka do teatru na przedstawienie „ Dorotka w
tęczy”
PAŹDZIERNIK
- Dzień muzyki – 1 pazdziernik
- Dzień Edukacji 14.10
- Światowy Dzień Mycia Rąk.
- Teatrzyk w przedszkolu – 18.10
- Występ iluzjonisty – 27.10
LISTOPAD
- Dzień zdrowego jedzenia 8.11
- Święto odzyskania Niepodległości – apel 11.11
- Dzień Pluszowego Misia.
- Bal Andrzejkowy.
GRUDZIEŃ
- Wizyta Św. Mikołaja w przedszkolu.
- Warsztaty z Rodzicami – tworzenie ozdób choinkowych.
- Bożonarodzeniowa impreza lokalna
STYCZEŃ
- Dzień śniegu – 16.01
- Bal karnawałowy.
- Dzieci Seniorom – spotkanie z Seniorami
LUTY
- Walentynki
- Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny pt. „Wielkie dzieła małych twórców”
MARZEC
- Dzień kobiet
- Teatrzyk w przedszkolu.
- Wiosenny koncert – dzieci ze szkoły.
- Dzień matematyki – konkurs przedszkolny na zdjęcie związane z matematyką w codziennym życiu.
KWIECIEŃ
- „Dzień Książki dla Dzieci”
- „Dzień Ziemi” – akcja sprzątania świata.
- Warsztaty wielkanocne
MAJ
- Dzień Bibliotekarza
- Spotkanie z leśnikiem.
- Przedszkolny konkurs recytatorski.
CZERWIEC
- Rodzinny Piknik Sportowy
- Zakończenie roku przedszkolnego i pożegnanie Starszaków.
PONADTO:
- Nasze urodziny – cały rok wg kalendarza urodzin.
- Konsultacje, spotkania z rodzicami.
- „Rodzice czytają dzieciom”.
- Dni tematyczne.
- Spacery i wycieczki po naszej miejscowości.
Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi
Lp. | Zadanie dodatkowe | Nazwisko i imię nauczyciela |
1 | Aktualizacja strony internetowej przedszkola | Ksenia Kaziród, Dorota Kurowska |
2. | Dekoracja holu |
Wszyscy
nauczyciele: Jesień – Ksenia Kaziród,
zima – M.Mogiła , wiosna A. Porębska, lato Dorota Kurowska |
3. | Kącik dla rodziców | Aleksandra Porębska, wychowawcy: Ksenia Kaziród, Dorota Kurowska |
4. | Protokoły rady pedagogicznej | Wg kolejności |
7. Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp. | Nazwa zespołu | Skład zespołu |
1. | Zespół wychowawczy | Przewodniczący – Ksenia Kaziród, wychowawcy |
2. | Zespół do zmian w statucie | Przewodniczący – Aleksandra Porębska, członek Dorota Kurowska |